برای هر چیزی دعا وذکر خاصی وجود دارد وهمه دعاها دارای اثر خاص هستند ازجمله غذا پختن که اذکار ودعاهای مخصوص برای خود دارد. خانم ها همیشه دنبال این هستند غذای سالم وخوشمزه برای خانواده خود بپزند،دنبال راهکار های زیاد می‌روند.

هرچند دستپخت ومواد لازم برای پختن موثر است اما قطعا دعای خوشمزه شدن غذا نیز موثر است. گاهی اذکار وادعیه هنگام پختن غذا خوانده می‌شوند که باعث برکت و عافیت در غذا می شوند.

روایت هایی  از معصومین برای ادعیه هنگام غذا خوردن یا پختن غذا که باعث خوشمزگی وعافیت میشود نیز وجود دارد. 

این دعا ها واذکار مخصوص خانم هایی هستند که دوست دارند سفره هایی که برای عزیزاشون پهن می کنند نورانی،پربرکت وخوشمزه باشد.

آشپز می تواند هر دعای که می‌خواهد بر سر دیگه  زمزمه کند.هدف از این کار یاد آوری نام خدا واستعانت در همه حالت ها از خداست. چون بعضی عمل ها خوب بوده اما نیت وخیال بد آن را تباه کرده یابرعکس این کار آشپزهایی نیز وجود دارند نه زمان کافی ونه اقلام اما غذای آنها خوشبو وخوشمزه می شود.  کار هایی که باید قبل از آشپزی انجام دهید:

ابتدا قبل از آشپزی ‌وضو بگیرید هنگام وارد شدن به اشپزخانه (بسم الله الرحمن الرحیم) بگوئید.

 قبل از طبخ غذا نیت کنید که این غذا رو نذری درست میکنید ( میتونید هر هفته رو نذر امامی که اون روز متعلق به ایشونه بکنید این طوری هم ثواب نذری دادن رو بردید هم خانوادتون هر روز غذای نذری میخورن)  اگه نیت کنید ثواب این غذای امروز نذر یکی از ائمه شود انوقت هم اشپزی برایت دلنشین تر است هم اینکه خانواده هر روز سر سفره یکی از ائمه نشسته اند.

هنگام روشن کردن آتش اجاق گاز بگویید(اللّهم اَجِرنا من النّار) یعنی خدایا مرا از اتش دوزخت دور کن.

در حین طبخ غذا ایه 35 سوره نور را بخوانید ( اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ) هم غذا خیلی خوشمزه می شود هم محبت بین افراد خانواده بیشتر می شود. هم نورانیت دل میاره،هم اخلاق خانواده بهتر میشه.

 آخر سر هم برای برکت غذایی که پختید هفت مرتبه سوره قریش بخوانید  اگر دیدید کارهایتان زیاد است بگویید «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»  هنگام استفاده از آب بر پیامبر(ص) صلوات بفرستید تا از شفاعتش بهره مند گردید و از آب حوض کوثر آب بنوشید.

اگر از گوشت و سبزیجات و میوه  استفاده میکنید بگویید (اللّهم أسألُک الجَنَّه) از خداوند درخواست بهشت کنید. راز خوشمزه تر شدن غذا و بسمله گفتن

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم،راز خوشمزه تر شدن غذا و کلید هر چیزی است. به توصیه دین، در آغاز هر کار کوچک و بزرگ می‌بایست بسم‌الله بگوییم. «هر گاه بنده‌ای بسم‌الله الرحمن الرحیم بگوید، خداوند می‌فرماید بنده‌ام کارش رابا نام من آغاز کرد. بر من است تا کارش را به پایان برسانم و برای او در کارهایش برکت قرار دهم.» این دقیقاً همان چیزی است که یک آشپز به آن نیاز دارد. همراهی خدا، پایان خوب و بابرکت. پیامبر(ص)، هر کار ارزشمندی که در آن بسم‌الله الرحمن الرحیم گفته نشود را ناتمام می‌داند.

  ناتمام و ابتر بودن در آشپزی، یعنی: بی‌برکتی، بی طعمی، ناکوکی مواد. برای همین است که گفته‌شده گفتن بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم را ترک نکن، حتی اگر پس‌از آن شعری باشد. یعنی حتی اگر می‌خواهی به کار سطحی و به‌ظاهر کم‌ارزش بپردازی. پس حال که آشپزی برای خانواده، ارزشش بارها و بارها بیشتر از شعر و غیره است. حال که ارزش سیر کردن یک مسلمان را جز خداوند جهانیان، هیچ‌کس دیگری حتی فرشته مقرب و پیامبر مُرسل خبر ندارد؛ بهتر است ابتدای آن را با نام خدا زینت ببخشیم. چرا که هر غذایی که بر آن نام خدا برده نشود، درد است.  نذر و هدیه به اهل‌بیت قبلاً اشاره شد که آشپزی را با قصد قربت به خدا انجام دهیم. یکی از مصادیق قرب الهی، تمسک به اهل‌بیت(ع) است. ازآنجاکه اهل‌بیت نور الهی هستند، برای تجربه یک غذای خوشمزه، نیت آشپزی هر روز خود را به یک معصوم منتسب کنیم. یعنی درست چیزی شبیه مناسبت‌های مذهبی سالانه. دهه عاشورا، ماه مبارک، نیمه شعبان و غیره. همه ما طعم بی‌نظیر نذری‌ها را در آن روزها چشیده‌ایم. آنچه این غذاها را متفاوت می‌سازد، نیت است. شخصی به امام صادق(ع) عرض می‌کند:

غذا را خوب درست می‌کنیم و از مواد بیشتر و خوشمزه کننده مانند ادویه به آن اضافه می‌کنیم، ولی عطر و بوی غذای عروسی را نمی‌دهد.چرا؟ امام فرمود: در غذای عروسی عطری از بهشت می‌وزد؛ زیرا غذایی است که برای امری حلال درست شده‌است. با توجه به این روایت، به این نتیجه می‌رسیم که تا چه اندازه حلیت و نیت در آشپزی ها مؤثر است. برهمین اساس است که انتساب غذاهای پخته‌شده روزانه به معصومین(ع) هم می‌تواند ایجاد برکت کند و هم طعم. خانواده نیز علاوه‌برآن، هر روز دهانشان را با غذاهای نذری متبرک می‌کنند. چراکه این غذاها دارای حرمت اند و صاحب نذر، هیچ‌وقت دست تنها نمی‌ماند.

برای اطلاعات بیشتر برای خوشمزه شدن غذا به سایت گلدون مراجعه کنید.

موضوعات: دعای خوشمزه شدن غذا  لینک ثابت



[سه شنبه 1402-01-15] [ 07:54:00 ق.ظ ]